Strona główna » Firma spedycyjna – czym różni się od firmy transportowej?

Firma spedycyjna – czym różni się od firmy transportowej?

Od lat na rynku następuje wzrost wymiany handlowej, co generuje coraz większe potrzeby w zakresie transportu. Oprócz samego wolumenu, wzrasta też różnorodność przewożonych ładunków.

Inwestując w branżę transportu i spedycji, dobrze jest wiedzieć, czym firma spedycyjna różni się od firmy transportowej? Różnice potrafią być dość spore.

Spedycja a transport – inny zakres działań

Chociaż oba przedsiębiorstwa z pozoru zajmują się podobnymi sprawami, firmę spedycyjną odróżnia od transportowej zakres działań. Obie bazują na przewożeniu towarów od punktu A do punktu B.

Jednak bezpośrednio zadanie to wykonuje firma transportowa. Właśnie jej kierowcy dostarczają ładunek. Firma spedycyjna natomiast ma o wiele szerszy zakres działań, ponieważ koordynuje cały proces.

Wymaga to szerszej znajomości rynku, umiejętności logistycznych i właściwego zaplecza personalnego. Jak widać, chociaż transport i spedycja to pokrewne terminy, różnice między tymi firmami można śmiało określić jako fundamentalne.

Jak wygląda praca firmy transportowej

Aby jeszcze lepiej zrozumieć różnicę między firmą spedycyjną a transportową, przyjrzyjmy się bliżej, jak wygląda na co dzień praca tej drugiej. Sama definicja rzuca światło na sprawę: transport to przemieszczanie się ludzi, towarów w przestrzeni, przy wykorzystywaniu odpowiednich środków.

Firmy transportowe dysponują takimi środkami – najczęściej są to pojazdy o możliwie dużym załadunku, które mogą przewieźć ładunek w miejsce wskazane przez spedytora. W gruncie rzeczy właśnie to należy do całości obowiązków przewoźnika.

Usługę lub zlecenie uważa się za wykonane w momencie, gdy towar zostanie dostarczony do punktu docelowego. Działalność firmy transportowej ma więc charakter wykonawczy.

Jakie zadania ma firma spedycyjna

Z drugiej strony, obowiązki firmy spedycyjnej są znacznie bardziej złożone i wymagające. Z reguły spedytor nie dysponuje flotą pojazdów. Jego działalność przypomina raczej opiekę nad całym przedsięwzięciem. Jest podwykonawcą, który kontaktuje się z klientem i ustala szczegóły zlecenia.

Następnie znajduje odpowiedniego przewoźnika, który podejmie się transportu ładunku do punktu docelowego, przy dotrzymaniu umówionych terminów oraz po wyznaczonej trasie. Często przedsiębiorstwo spedycyjne się w całości kwestią odpraw celnych, załadunku, rozładunku i zdobycia odpowiednich pozwoleń.

Informuje też klienta o etapach realizacji zamówienia. Jak widać, zakres zadań jest tu zdecydowanie większy niż w przypadku firm transportowych.

Rola współpracy między spedytorem a przewoźnikiem

Rola współpracy między spedytorem a przewoźnikiem

Chociaż oba przedsiębiorstwa różnią się co do zakresu swoich obowiązków, dla sprawnej realizacji zlecenia potrzebna jest dobra komunikacja i współpraca pomiędzy spedytorem a przewoźnikiem.

W wielu przypadkach firmy spedycyjne zawierają długoterminowe umowy, dzięki którym mają zapewnione usługi transportowe na najwyższym poziomie oraz przy zachowaniu stałej ceny za kilometr.

Transparentne warunki bardzo poprawiają relacje handlowe z klientami i pomagają osiągać wymierne korzyści już na etapie zawierania umowy.

Najważniejsze wymagania wobec firm spedycyjnych

Jednym z najważniejszych oczekiwań, jakie klienci stawiają firmom spedycyjnym, jest doświadczenie. Zleceniodawcy interesują się tym, jak długo dana firma istnieje na rynku.

Spedytor, który ma duże doświadczenie lepiej opiekuje się powierzonym towarem. Co więcej, często dokładnie wie, na co zwracają uwagę celnicy oraz jakie zagrożenia mogą wiązać się z niektórymi rodzajami towarów. Co może zrobić firma spedycyjna, która jest nowa na rynku?

Aby zrekompensować braki w doświadczeniu, często kusi atrakcyjniejszymi cenowo ofertami.

Jak wykazaliśmy, chociaż firma spedycyjna zajmuje się podobną gałęzią biznesu, jak przedsiębiorstwo transportowe, różnice w działaniu obu podmiotów są znaczne.

Spedytor bierze na siebie większą odpowiedzialność i to on jest na pierwszej linii kontaktu z klientem. Z drugiej strony, daje mu to możliwość negocjowania korzystnych stawek i pomnażania zysków.

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.